Avdelningar
I dagsläget har bolaget nära 50 anställda med olika specialistkompetens. Vi har alla samma uppdrag men arbetar inom olika områden för att leverera en stabil, säker IT-drift, samt stödja våra sex ägare i samverkan och utvecklingsinsatser som kräver stöd av informations- och kommunikationsteknik.
Sammantaget arbetar vi tillsammans med ägarna för att erbjuda kommunernas medborgare en god service. Bolaget består av fyra avdelningar som arbetar nära varandra. Arbetet leds av VD, IT-chef och avdelningschefer. Tillsammans bildar de bolagets ledning.
Ledningsgrupp
Våra avdelningar
Servicedesk
Servicedesk har drygt 20 medarbetare som är placerade i Hörby, Broby, Sjöbo och Bromölla. Avdelningen ansvarar för att ge support till våra kommuner enligt de tjänster som ligger inom bolagets riktlinjer.
Våra medarbetare i servicedesk är ofta de första du möter. Vi tar vi emot, registrerar och klassificerar alla ärenden och ger dig som användare en första support. Vissa ärenden kräver specialistkompetens och därför kan ärende behöva slussas vidare till andra avdelningar inom Unikom. Servicedesk kontrollerar och säkerställer att det finns tillräcklig information för att registrera och påbörja ett ärende.
Servicedesk hanterar, utöver den generella supporten, även beställningar, installationer och leveranser av tjänsten IT-arbetsplats.
System och utveckling
Här hanteras kommunernas större system som stödjer verksamheterna i ekonomi, personal, vård och omsorg, individ och familj, kultur och fritid samt samhällsbyggnad och GIS. Vi följer verksamhetssystemets livscykel – från uppsättning av servermiljö till avveckling av systemet. Det finns utsedda systemtekniker för de system som benämns som ”verksamhetssystem” och som driftas i Unikoms miljö. Vi arbetar koncentrerat till fyra fokusområden som är anpassade efter kommunernas egna verksamhetsområde. De fyra områdena är ledning och stöd, omsorg, utbildning samt samhälle och teknik.
Inom ramen för avdelningens uppdrag ingår också att stödja kommunernas verksamheter i deras utveckling, förändringsarbete och digitala resa när det gäller införande eller utveckling av kommunernas informations- och kommunikationsteknik. Bolaget har även två automationsutvecklare som arbetar för att stödja kommunerna i att automatisera verksamheternas processer som baserar sig på olika arbetsflöden.
Infrastruktur
Inom vår avdelning för infrastruktur ingår nätverk, datacenter och applikation. Här hanteras de tekniska plattformarna och den struktur som behövs för en fungerande IT-miljö i kommunerna som till exempel nätverkslösningar, lagring, säkerhetsfunktioner samt e-post och databaser.
Nätverk
Nätverksgruppen arbetar med grundfunktionalitet som gör att datorer och de system som används hos kommunernas verksamheter kan kommunicera med varandra. Vi ser även till att medarbetarna i kommunerna kan komma ut på internet på ett säkert sätt och att det finns skydd mot diverse externa intrångsförsök.
Datacenter
Datacenter arbetar med den infrastruktur som driver alla system som vi erbjuder. Här hanteras bland annat hårdvaran som alla verksamhetssystem ligger på samt mejl, spamfilter och vår grundläggande katalogtjänst som hanterar inloggningar.
Applikation
Inom applikation arbetar vi med det som relaterar till applikationer som inte klassas som verksamhetssystem eller grundsystem. Vi arbetar också med att säkerställa att våra grundsystem och plattformar, som till exempel Windows 10 och antivirus, fungerar.
Stab
I vår stab hanteras bolagets interna frågor och den administration som rör personal, styrning och ekonomi. Inom avdelningen hanteras även övergripande strategiska frågor samt kommunikation.